2012 m. gegužės 13 d., sekmadienis

NE Makroekonomika, o šiaip, smagios mintys: Kodėl NOKIA atsirado Suomijoje, o Mocartas - Austrijoje?

Žinoma, neteisus aš, kad bandau spardyti nudvėsusį šunį (ta prasme - ir vėl "NOKIA"), neteisus aš. Bet man bus atleista!  Nes aš nesiruošiu jos kaip nors kritikuoti - visai ne! Aš ketinu panaudoti ją, kaip savo vienos laisvalaikiu vystomos teorijos įrodymą ;)
Adam'as Smith'as yra minėjęs, kad tautos turi natūralius pranašumus. Paprastai kalbant, Graikijoje visi nori atostogauti, bet niekas - Vokietijoje. Vokietijoje visi nori dirbti (na, nelabai nori, bet ten tokia tvarka, dirbti ten reikia, tvarka ten labai tvarkinga, tiesiog, kaip ir kalba, kuri taip sudaryta, kad tik sakinio galo sulaukus paaiškėja, "ein", ar vis tik "aus"). O truputį plačiau, tai skamba taip: užauginti vynuoges Italijoje kur kas paprasčiau, negu Lietuvoje. Iškasti naftą kur kas lengviau Kuveite, negu Japonijoje (gal ir ten galima, tik kad kažkaip labai jau "natūraliai" nesinori ;) ).
Visą savo "Tautų turto" teoriją Smith'as ir grindė dviem koncepcijom:
  1. Tuo, kad kai kurios tautos turi geresnes NATŪRALIAS sąlygas gaminti tam tikrą produktą, ir
  2. Tuo, kad, nepaisant kai kurių tautų natūralaus pranašumo gaminti tam tikrą produktą, jos turi santykinį pranašumą gaminti kitą produktą. Ir dėl to atsiranda tautų (taip pat ir žmonių, ūkių, firmų ir t.t.) mainai: dėl to, kad santykinai mažiau valandų/litrų vandens/energijos/etc reikia pagaminti vieną produktą (net jei jį natūraliai gaminti ir paprasčiau toje šalyje, tarkim, alyvuoges Graikijoje), nei kitą. O tada pradedama keistis šiais ne tik natūraliai (suprask - ir absoliučiai), bet ir santykinai pigiau pagamintais produktais.
Aš turiu išpažinti vieną savo nuodėmę: kai buvau labai jaunas (man buvo vos 15-17 m., buvo gūdūs 1990-ieji), nežinojau užsienio prekių ženklų - juk gyvenau SOVIETŲ SĄJUNGOJ, ten buvę apie išorinį pasaulį beveik nieko nežinojo - ir beveik 100% buvau įsitikinęs, kad NOKIA - japonų kompanija!!! Na, kaip gali kažkokie suomiai sukurti elektroninį prietaisą? Juk mano tuometiniame suvokime visus elektroninius prietaisus (kuriuos tik kontrabanda ir pusiau legaliai į Sovietų erdvę įveždavo jūreiviai ir vadinamieji "farcofščikai") gamino tik... japonai. Tačiau vos po keleto metų aš sutikau... tikrą japoną, kuris mano universitete dirbo japonų kalbos dėstytoju (taip taip, 1992 metais, Lietuvoje, Kaune, VDU!), ir paaiškino man, kodėl netgi NOKIA pavadinimas buvo man toks panašus į japonišką (NOKIA, SONY, TOSHIBA, AKAI, PANSONIC :) kai kurie tikrai - labai jau "japoniški"). Pasirodo, japonų, suomių ir vengrų (ir estų, beje) kalbos - giminingos ir jos priklauso vienai kalbų grupei: fino-ugrų. Dėl tos keistos priežasties mūsų Kauno japonas (jau visai pamiršau jo vardą, deja...) sugebėdavo suprasti, ką kalba vengrai, suomiai ir.. estai. Žinoma, vos keletą žodžių, bet visgi. :)

Žinau, kad daugeliui, kas skaitot šitas eilutes, susidaro įspūdis, kad aš kliedžiu. Bet ne - visa tai, ką aš kalbu - yra faktai, kuriuos nesunku patikrinti čia, Wikipedijoje. Mano jau minėtasis japonas, kuris mus mokė japonų kalbos, kaip tik todėl ir atvyko į Baltijos regioną, nes čia tikėjosi surinkti daugiau savo lingvistinio ryšio tarp fino-ugrų ir japonų kalbų hipotezės įrodymo. Ir juos rado: todėl, kad sugebėjo suprasti bent kelis žodžius, kuriuos tarė vengrai, estai ir suomiai.

Taigi aš suklydau, NOKIA (tuo metu - pasirodė pirmieji NOKIA mobilūs analoginio ryšio telefonai Lietuvoje, sveriantys apie 4 Kg vienas) priskirdamas japonams. Štai ir prisipažinau. Ir savo suklydimu tikėjau mažiausiai kelis metus. Mat, nebuvo tada dar interneto, net ir kompiuterių tuo metu buvo vos keletas ir jie kainavo santykinai siaubingai brangiai (dabar tuomečio stalinio kompiuterio kaina būtų apie 10.000-20.000 Lt, o gal ir daugiau, nes infliacija smarkiai viską paklibino :))
Bet esmė istorijos - ne tame. Esmė - kodėl NOKIA atsirado Suomijoje? O, vat, štai mano teorija:
  1. Suomiją tuo metu purtė Sovietų Sajungos byrėjimo krizė - apie 25% jos eksporto keliaudavo į Sovietų Sąjungą, o ji žlugo, taigi, žlugo ir jų rinkos. Jiems teko skubiai ieškoti naujų rinkų. Ir "Nokia" reikėjo naujų rinkų, nes ji nebegalėjo pardavinėti padangų ir guminių batų, jų rinkos ir tuometi irgi - dingo :( Sutapo Suomijos ir NOKIA prioritetai.
  2. Suomijoje žmonių tankis yra : 16/km2 (201-ma vieta pasaulyje) T.y. tai viena rečiausiai gyvenamų valstybių pasaulyje. Technologiškai (net ir 1990-taisiais) - viena labiausiai išvystytų, bet - retai gyvenama.
Norint pratampyti laidus taip retai gyvenamoje teritorijoje, reiktų labai daug laidų ir pinigų... Todėl jie nuėjo kitu keliu - jie sukūrė belaidžius telefonus. Taip ir atsirado NOKIA Suomijoje, tolimai giminingoje (VISGI) Japonijai.

Kitas pastebėjimas iš mano ką tik įvykusios kelionės į Austriją...Kodėl Mocartas (ir daugybė kitų pasaulinio muzikantų) kilo iš Austrijos? Buvau Grace, prieš kelias dienas. Ir ką aš girdžiu? Visą dieną, vos tik kiek nuščiūdavo automobiliai, čiulbėjo paukščiai. Taip, sakysit jūs, mes irgi turim Čiurlionį ir Landsbergį ir pas mus irgi čiulba paukščiai. Ir visgi, tokio paukščių balsų koncerto, tokios įvairovės, kokią aš išgirdau ten, plius nesibaigiantį kalnų upės Muro čiurlenimą, negirdėjau čia, Lietuvoje. Iš esmės, pas mus tylu. O ten, Austrijoje, nuolatos čiulba įvairėliausi paukščiai :)

Dar įdomus pastebėjimas apie austrų kūrybiškumą. Maža šalis, bet:
  1. Jie pasiūlė pasauliui RED BULL (galim turėt savo moralines nuostatas duotuoju klausimu, ir tai, kad šis gėrimas - sverdėja ant legalumo ribos, bet - nepagautas, kaip sakoma ne...)
  2. Jie pasiūlė... A. Švarcenegerį :)
  3. Aš jau nekalbu apie Mocartą, Štrausą ir t.t
 O prie nesibaigiančio kūrybiškumo įrodymų - ši nuotraukėlė iš... austriško alaus baro...vyrų tualeto ("don't loose your head", taip sakant :) :) ):































O čia - apie austrų sugebėjimą VISKĄ priimti tolerantiškai (atvirumą kūrybai ir idėjoms, net jei jos tokios):







Šis vaizdelis - fotografuotas miesto centre, pačiame centro šurmulyje, kur neabejotinai autobusus ir tramvajus keičia tūkstančiai vaikučių ir senučių...Nuotraukoje - nuoga moteris, visiškai, be to dar - su VYSKUPO kepure (ar bent jau labai panašia į vyskupo).

Ir dar - nuotrauka apie toleranciją silpnam ir mažam (tokių pavyzdžių ten aš pastebėjau tikrai ne vieną ir ne du, bet šitas man pasirodė - chrestomatinis ir :) žavus):































Pasiekti būtų galima ir tą didesnį: tiek vaikui, tiek ir iš invalido vežimėlio. Ir visgi, jie padarė 2 modelius - skirtingo dydžio... :)

Ir dar įdomus pastebėjimas, kaip austrai supranta pasididžiavimą savo tauta ir kodėl Hitleris kilo būtent iš Austrijos:


Tokia prabangi, tokioje vietoje, taip gerai įrengta, ir tokie kaimynai ("Prada", "Gucci" ir t.t.) - tautinių rūbų parduotuvė. Taip, Štyrijos tautinių rūbų, Švarcenegerio tėvynės tautinių rūbų. Įsivaizduojat Lietuvoje tokią parduotuvę? Įsivaizduojat, kiek ji išsilaikytų? O ten - išsilaiko, ir akivaizdžiai puikiai. Net kainų nemačiau.... Galim spėti, kad siuva pagal užsakymą... galima spėti, už kiek siuva.

Aišku, tai ne makroekonomika. Tai net ne marketingas ir net ne mokslas: bet žavu, įdomu, ir todėl panorau pasidalinti :)

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą