Bet kita vertus, štai paprasta, marketingo dėsniais paremta, mano kritika šiai straipsnio autoriaus kritikai:
- "Tesla" laikosi šių (tuoj visus pavardysiu), labai esminių marketingo dėsnių, ir todėl jai sekasi paimti vis didesnę rinką. Produkto gerumas čia absoliučiai niekuo dėtas. Pats produktas turi gerų savybių, bet, kaip straipsnio autorius parodo, turi ir blogų (ir aš su juo sutinku, beje ;)). Tačiau rinkoje - marketinge, branding'e - visiškai neturi reikšmės, ar tavo produktas geras, ar ne. Gerokai svarbiau, ar laikaisi tam tikrų marketingo dėsnių. Na, tai ir pradėkime vardinti:
- Straipsnio autorius teigia, kad "Tesla" - visai ne automobilis. Ir aš su juo sutinku. Nes "Tesla" yra elektromobilis. T.y. panašiai, kaip "iPhone" buvo ne "mobilusis telefonas", o "išmanusis telefonas", nauja kategorija, taip ir čia. T.y. yra toks "naujos kategorijos" dėsnis: svarbu ne turėti "geresnį produktą", o sukurti naują daiktų kategoriją. Pvz. iš "iPhone" "NOKIA" 2007 metais atvirai tyčiojosi, kai "Apple" pardavė "tik" 1 mln. Taip taip -juokėsi į akis. O "iPhone" rinka plėtėsi ir plėtėsi, kol išaugo iki keliasdešimt milijonų per ketvirtį. O "Nokia" - neliko. Nauja kategorija - nekonkuruoja su senąja. ji ne kokonkuruoja su niekuo. Nes naujoje kategorijoje visiškai kiti konkurentai, kitos žaidimo taisyklės. Kodėl, nepaisant to, kad naujos kategorijos produktas yra daug kur prastesnis, nei senosios, ji vistiek perka? Pvz. ''iPhone" net ir dabar nusileidžia baterijų "laikymo" trukme bet kuriai senovinei "Nokiai". Na ir kas? Kai mes perkam naują kategoriją, mes perka ne tą garsiąją substitutinę "skylę" (vietoje gražto - lazeris arba suvirinimo aparatas, arba koks chemikalas ir t.t.), oi, ne! Mes perkam naują vertė. Elektromobilis negali to, ką gali automobilis. Sutinku su autoriumi. Bet jis gali tai, ko automobilis negali: neteršti, važiuoti labai tyliai, važiuoti ten, kur automobiliai negali (i kambarį, po miesto senamiestį ir pan.), važiuoti daug pigiau (nes jie našesni kelis kartus), važiuoti greitai, važiuoti autopilotu ir būti programuojami/upgradeable (kas neįmanoma su vidaus degimo auto).T.y. planšetinis kompiuteris - ne tas pats, kas laptopas. Jų gebėjimai persidengia, bet toli gražu ne pilnai persidengia, o tik iš dalies. Jie daro skirtingus dalykus, todėl yra skirtingos daiktų kategorijos mūsų galvose. Ne paskutinėje vietoje elementarus argumentas: kam tad 400 000 žmonių mokėtų po 1000 USD užstatą, užsakydami kažką, kas bus pagaminta tik (duokdie) 2017 pabaigoje? Čia man labai primena pirmąjį parduotą "iPhone" milijoną vnt. 2007-taisiais.
- "Tesla" naudoja dar vieną, labai svarbų marketingo dėsnį, kurį aš asmeniškai labai mėgstu (prisipažįstu, turiu silpnybių, esu žmogus ;)): aukojimo dėsnį. "Tesla" nedaro jokių kompromisų - negamina jokių kitų dalykų, jokių hibridų, jokių paprastų automobilių, jokių traukinių ar laivų, jokių nesąmonių - tik elektromobilius. Todėl būtent iš "Tesla" aš tikiuosi rimčiausių inovacijų elektromobilių srityje. Jie tiesiog negali rinktis: arba padaro elektromobilius geriausiai, arba lieka be nieko - bankrote. Palyginimui: "Nissan" gamina 5 mln. paprastų (vidaus degimo, arba angl. ICE) automobilių ir 100 000 elektromobilių "LEAF". Kaip manot, kas jiems svarbiau, 5 mln. paprastų ar 0,1 mln. elektromobilių? "General Motors" parduoda 10 mln. automobilių kasmet (iš kurių, beje, net 45% - Kinijoje, daugiau nei JAV ;)) Jie gamins elektromobilį "BOLT". Planuoja, kad parduos apie 0,1 mln. per pirmus metus. Jaučiat kompromisus? BMW gamina ir elektromobilius ir tradicinius ICE. Proporcija šiuo metu (2015 metų faktas): ICE pardavė 2,25 mln., elektromobilių - apie 30 tūkstančių, t.y. 0,03 mln. Jaučiat kompromisus?
- Dėl "trumpo atstumo (tik 250 mylių/402 km)", ilgo krovimo (apie 30 min., realiai, per "Supercharger" tinklą. O namuose....visą kiaurą parą, jei teturit tik 3 kW, nes reikia viso apie 70kW įkraut) ir kitų menamų ir tikrų autoriaus minimų bėdų su elektromobiliais. Net geriausiais iš geriausių - net "Tesla". Mano atsakymas yra labai paprastas: įsivaizduokime, kad "iPhone", sukurtas prieš 9 metus, visiškai netobulėja, lieka toks, koks yra. Galime tai įsivaizduoti? Ne. Nes technologijos, ypač ITT (o "Tesla" kaip tyčia ir yra šioje kategorijoje) - tobulėja, ir tobulėja siaubingai greitai, nes jau yra 6-toji "iPhone" karta. Taigi, per artimiausius 9 metus yra tikimybė, kad "Supercharger" įkrovėjų sparat padidės 2 kartus (ne 30 min, o tik 15 min)? Yra. Per 9 metus yra tikimybė, kad baterijų talpa padidės 2 kartus (kartu ir atstumas, nuo 250 mylių/402 km iki 500 mylių/800 km)? Yra. Galbūt pasikeis baterijų pati prigimtis - jos palengvės (dėl to prasitęs atstumas) jos pasidarys greičiau įkraunamos, ar paprasčiausiai talpesnės ir tiek. Ne taip svarbu. Svarbu štai kas: iš kokios kompanijos jūs labiausiai tikitės tokių inovacijų? iš BMV, GM, NISSAN ar labiau... iš "Tesla"? Ar tikitės "išmaniųjų telefonų" inovacijos iš HP, LENOVO ar vis tik - iš "Apple" ir "Samsung"?
- Bet 3-iam punkte panagrinėta situacija man svarbi kuo? Tuo, kad nors elektromobilis ir turi (vis dar) savo apribojimus ir tikrai geriausiai jaučiasi "prie namų", mano mieste, 200 km zonoje, visgi inovacijos laikui bėgant - stulbina. Taigi, tuos barjerus naujos technologijos tikrai įveiks. Ir, manau, greitu laiku elektromobiliai toli pranoks ICE mašinas. Vien todėl, kad "TESLA" turi ką prarasti - viską -, jei to nepadarys pirmoji. T.y. turi bekompromisinę motyvaciją. Ir tikrai nemeluoja. Todėl, jei ir bus kokios inovacijos elektromobilių rinkoje, neabejoju, kad "Tesla" modeliai jas turės pirmieji. Na, nebent bus dar kokia, nauja, nežinoma kompanija,.. kuri tai padarys dar greičiau, tokia kaip "Faraday Future", pvz. Taip irgi gali būti. Bet kur kas mažiau tikėtina, kad tai bus GM ar NISSAN.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą