2016 m. gruodžio 6 d., antradienis

Lietuvos prekės ženklas. Part II, arba kodėl mes jo taip ir nesukūrėme jau 26-erius metus?

Lietuvos apžvalga. Ką gero nuveikėm mes?
Kalbant apie prekės ženklą, verta įvardyti įvairias tikslines grupes. Valstybė, kad ir tokia maža, kaip Lietuva, turi bent keletą stambių ir daugybę smulkesnių tikslinių grupių, kurioms mūsų "veidas" turi skirtis, nes joms rūpi skirtingi dalykai. Pradžioje įsivardinkim, kokios tos grupės, ko jos tikisi iš brand'o "LT"?

1. Užsienio investuotojai. Kas jiems svarbu?

  • Kad investicijos būtų saugios (nenusavinamos, nenacionalizuojamos, nesubombarduojamos). Tuo "LT" jau pasirūpinta (buvo, iki Trump'o mes visi galvojom, kad pasirūpinta. Dabar šis klausimas kiek atviras pasidarė...): NATO, ES, euras.
  • Darbo jėgos kaina ir kokybė. Viskas buvo gerai: darbo jėga buvo gera (darbšti ir atsakinga), kvalifikuota ir pigi. Bet ji baigia išvažinėti, kaip R. Kuodis pastebi, ir tai tampa problemiška, tampa makroekonomine TUI pritraukimo problema.
  • Pelno (ir kiti) mokesčiai ir jų stabilumas. Viskas čia kaip ir neblogai, nes panašu, kad estai lengvatas tuoj atšauks, taigi, regione didelių pavojų nenusimato šiuo klausimu. "Asocialinis" modelis irgi galbūt bus įgyvendintas (su valstiečių modifikacijomis), kas dar pagerins mokestinę padėtį.
  • Kiti verslo kaštai. T.y. bet kokios kitos resursų kainos - elektra, dujos, internetas, keliai, statybos, paslaugos, visokie biurokratiniai mechanizmai (kaip kad "LIDL" iškelta sąlyga išsaugoti Giraitės ex-Policijos pastatą...speechless, koks architektūros šedevras saugotinas...). Lietuvoje be biurokratinių nesąmonių visi kiti kaštai lyg ir nesikandžioja ir yra gan patrauklus. 
  • Vartotojų rinka. Hmmm. Minus 40 000 kasmet. Jaunų, energingų, kvalifikuotų. Kaip gali būti patrauklu?
Reziumuokime: iš 5 esminių TUI (tiesioginių užsienio investicijų)  pritraukimui punktų dėl emigracijos (kuri pati kyla iš nepasitenkinimo ir nepasitikėjimo prekės ženklu "LT") kenčia bent 2. Ir jie kai kada gali būti lemiami. Nelygu verslas, kuris nori investuoti.  Tai, va. Neišsprendę "LT" patrauklumo ir pasitikėjimo tarp tikslinės grupės "lietuviai", negalėsim ir TUI pritraukt.... Įdomiai dėliojasi, tiesa?

2. Turistai (daugiau iš Vakarų, nes tiems, kas iš Rytų mes ir taip pažengę labai toli, verta tik į šį grafiką pasižiūrėt).
Padariau apklausą to, kas tiesiogiai susiduria su jais - nuomoja apartamentus kelioms dienoms turistams. Tiesiog pažodžiui pacituosiu, kodėl/ko turistai iš Vakarų čia vyksta:

  • "1. Pirmiausia, žmonės iš Vakarų keliauja visur. Čia "Ryanair fenomenas". Tie, kurie atvažiuoja į LT jau yra daug kur buvę, taigi Vidurio-Rytų Europos šalys - tai jiems egzotika, kur jie dar nėra buvę.
  • 2. "Jaunų bernų (ir mergų)" segmentas keliauja dėl "naujų patirčių" - klubų, vakarėlių linksmybių ir pigaus alkoholio. [mano pastaba: gal vistik "Naisių vasaros" prodiuseriui verta permąstyti, ar alkoholis turi būti toks sunkiai prieinamas visiems Lietuvoje?] 
  • 3. Vyresni: jiems tai - "nepamžinta žemė", kurioje nežinau ko tikėtis". O tai visada intriguoja. "Biški laukiniai rytai", ta prasme, kad ne visai laukiniai baisūs, kaip Rusija, bet kažkokia egzotika.
  • 4. Bet kadangi Vakaruose "eina" reklama apie Lietuvą (pvz. Bergeno spaudoj didžiausi straipsniai buvo) "kokia čia fantastiška architektūra" (ir tai juos turi stebinti, nes Bergene yra viena bažnyčia, graži, bet kokiuose 20-yje Lietuvos miestelių tokių gali rasti), miesto dvasia, o svarbiausia - alus 2 eurai! [mano pastaba 2: tam pačiam prodiuseriui su ta pačia žinia]
  • 5. "Depresovi" vakariečiai, kadangi gyvena savo nuobodžius, "suprocesintus" [mano paaiškinimas: labai nuspėjamus ir archi-nuobodžius], tai vis ieško naujų patirčių ir įspūdžių, todėl, jiems viskas kas "kitaip, nei pas juos" yra įdomu.
  • 6. Atsiliepimai: Vilnius - jaukus, gražus, žalias [mano pastaba: gal vis tik "valstiečių-žaliųjų" pergalė yra istorinis šansas susikurti nuoseklų prekės ženklą "LT"? ;) Ir juokais, ir rimtai], architektūra - pritrenkianti. Moterims: patrauklios kainos visokiuose SPA, grožio salonuose, restoranuose ir t.t. Čia tu gauni tokį pat, o gal ir aukštesnį standartą, bet moki trigubau mažiau. Kitaip tariant: ką ne visada gali sau leisti pas save, čia [Lietuvoje] tu sau gali leisti.
  • 7. Dar atsiliepimų: daug kas aplanko genocido aukų muziejų kur Lukiškių aikštėj, ar dar kažką tokio iš tos istorijos.
  • 8. ....mano teorija, kas lemia turistų srautą yra tokia, 3 faktoriai: 
  • 1. Turi būti pigus skrydis. 
  • 2. Turi būti kur pasiūla, kur apsistoti patogiai ir už optimalią kainą. 
  • 3. Turi būti pati vieta verta aplankymo, t.y. kažkuo įdomi, ir turinti ką parodyti. Tai, manau, kad valstybė tą 3-iąji faktorių ir turi įtakoti., t.y. reklamuoti, kas pas mus yra įdomaus.
  • 9. Vasarą daug yra srauto su nuosavomis mašinomis, kurie daro turą: Vilnius-Ryga-Talinas-Baltijos pajūris (įvairios modifikacijos). Visgi tikro smėlio paplūdimiai - tai ne Viduržemio jūros akmenys. Pakeliui aplanko Kryžių kalną, Latvijoje Rundalės dvarą, dar į maršrutus patenka Lajų takas, kai kurie netgi apsistoja Labanoro girioje prie ežerų, kaimo turizmo sodybose. Kas irgi yra unikalu ta prasme, kad už mažą kainą gauni DAUG natūralios gamtos [mano pastaba: suprask "žalios", eko-, natūralios], ežero, žvejybos ir t.t.
  • p.s. vienas anglas prisipažino: "pas jus (čia jis turėjo omenyje Vidurio-Rytų Europą, nes buvęs yra Liublijanoj, Budapešte) dabar taip kaip buvo pas mus prieš keliasdešimt metų, nėra juodų, musulmonų, jautiesi saugus. Jei užknis, emigruosiu pas jus gyventi."

Reziumuokime: iš interviu aiškiai matyti, kad turistams mes esame pakankamai patrauklūs. Tą sako ir kasmet augantys jų srautai. "All in all", kaip sakoma, summa summarum, mes turime krūvas privalumų: pigūs (alus, degtinė, toosai, moterys), įdomūs, gražūs (namai ir moterys), žali, natūralūs, "no stress"/ "relax" gyvenimo tempas (palyginus su Londonu, Frankfurtu, netgi Oslu), daug gamtos (kas atostogaujantiems - privalumas, nereikia jiems techno, kai jie ilsisi). T.y. šiam segmentui viskas iš esmės gali likti kaip yra dabar, tik lėktuvų reisų ir krypčių reikia daugiau. Ir TV klipų, straipsnių, post'ų su gražiom tėvynės nuotraukom turėtų valdžia užsakinėti tikslinėse šalyse daugiau. Apie žalią, ramią, taikią, pigią, bet šiuolaikišką (greičiausias WiFi, 4G->jau einam į 5G (ir pigus) internetas) mūsų šalį, kur geri keliai, paplūdimiai, kimba žuvis, puikiai atrodo padavėjos, ir ...[dėmesio, valstiečiai-žalieji] pigus alus (ir visas kitas alkoholis). Išeitų, labai aišku, kuo patraukti užsieniečius: natūralumu, žalumu, eko-, kaimo turizmu, pigiom kainom: toks "stress-less, tranquil experience: amazing baroque architecture in the middle of pristine woods". kaip ir nelabai ką reikia kurti keisti, ar galvoti, išeitų? Ar ne visai? Užtenka gerai prafinansuoti www.neregetalietuva.lt, ir galim būt ramūs dėl turizmo. 
Svarbiausias mano argumentas, kad šioje srityje viskas labai neblogai - kasmet turistų srautai į Lietuvą auga!

Laukite tęsinio...

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą