2016 m. liepos 15 d., penktadienis

LIDL: kodėl konceptualiai jie turėtų laimėti, įsitvirtinti mūsų rinkoje. "My take on all this story" ;)

Daug kas apie tai kalba pastaruoju metu. Labai daug diskusijų apie tai, kad:
  • LIDL atnešė investicijas,
  • Darbo vietas
  • Pastiprino konkurenciją oligopoliniame segmente (paveikė kainas, kai kuriais atvejais net turguje)
  • Sujudino tiekėjus - nedaug kas sugebėjo patekti į "LIDL" lentynas, o tai reiškia, kad atsirado daug naujų produktų, kurių rinkoje nebuvo - bendra pasiūla paaugo.
  • Dėl kainų "smūgio" sumažėjo paskatos vykti į Lenkiją (šiek tiek, bet vis gi)  he he ;)
  • Sujudino primigusią reklamos rinką.
Žodžiu, vieni pliusai ir labai mažai minusų. ;) Paprastai tokiais atvejais iškart klausiama: "what's the catch?" (kur spąstai?)

Bet man LIDL atėjimas įstrigo visų pirma dėl kitko. Prisipažinsiu, man tai susiformulavo ne iš karto: turėjau kelis kartus nueiti ir apsidairyti, kad susivokčiau tiksliai, kas vyksta. Turbūt ir jūs, mano skaitytojai, ne iškart pastebėjot, kad skirtumai nuo kitų tinklų yra gana esminiai, ne paviršutiniški. Kardinalūs. Taip nutiko dėl to, kad buvo labai daug triukšmo (ir žmonių, žmonių!) dėl atidarymo, ir, kaip visada, akcentai buvo sudėlioti ne ten (ne tiksliai ten), kur reikia.

LIDL koncepcija - kitokia. Esmingai skirtinga. Jei "Maxima" (ir visi kiti 3 "lietuviški" tinklai) yra iš esmės "asortimento gausos" parduotuvės, kur vartotojas gauna labai plačią pasiūlą kiekvienoje prekių grupėje, ir pats turi rinktis (tarkim, pieno - apie 600 produktų, kavos - apie 300, alaus - apie 650 ir t.t.), tai LIDL - siaurutė pasiūla, "basic needs" prekės, nereikia beveik nieko galvoti: iš kelių rūšių te leika pasirinkti 1 ir eiti prie kasų. T.y. asortimentas dešimtis kartų siauresnis. Parduotuvė mažesnė, vaikščiojimo po ją - mažiau, rinkimosi vargo - mažiau. Plius - "geresnės" kainos (kaip koncepcijos pasekmė - juk nereikia išlaikyti papildomo ploto, papildomų žmonių jas tvarkyti, sandėliuoti, užsakyti ir pan.). Taigi, LIDL - kaip distiliatas, "nieko nereikalingo".

Gūdžiais iki LIDL laikais tokį vaidmenį šiek tiek atliko NORFA tinklas: jie irgi siūlė kur kas mažiau skirtingų produktų vienoje kategorijoje (prekių grupėje). Ir kaip taisyklė - kiek pigiau, negu kiti 3 tinklai. Bet, bet, bet... "Norfos" parduotuvės asortimentas už "Maxima" (analogiško dydžio, žinoma) yra mažesnis apie 2 kartus. Tuo tarpu LIDL - 10, 15 kartų.

LIDL man tokia "maisto prekių atsiimtuvė": gauni pirmadienį ar ketvirtadienį brošiūrą į pašto dėžutę su keliais akciniais produktais, kurių kaina atsako į klausimą kokie antkainiai buvo Lietuvoje iki šiol, ir supranti, kad gal ir visai įdomu būtų nusipirkti nosies plaukų kirpiklį (pigų, žinoma, bet ne beviltiškos kokybės, toli gražu!), kartu su "dienos esminiais maistukais" - duona (akcijine, žinoma, apie 2 kart pigesne, nei "Maxima"), bulvėm, pomidorais, mėsa, dešra, pienu, šokoladu (akcijiniu, žinoma, apie 2-3 kart pigesniu, nei "Maxima"). LIDL man idealiai siejasi su internetine prekyba: suformuoji apps'o pagalba (kurį LIDL turi, ir kuris atlieka "rinkimosi vaidmenį", kaip ir į namus gaunama popierinė brošiūra - kai ateini į parduotuvę jau būni viską pasirinkęs) rinkinuką prekių, lieka tik susikraut į vežimą ir susimokėt.
Be to, į LIDL yra prasmė eit beveik kasdien/kelis kart per savaitę: daržovės, duona - šviežios ir protingai kainuoja, kad jų neužsipirkinėtum ateičiai. Iš tolesnio rajono nevažiuočiau - perdaug kančių, laiko sąnaudų, ypač kamščiuotuose didmiesčiuose. Bet rajone, ~1-1,5 km atstumu, tai nepamainomas sprendimas kasdienai. Gerinantis, o ne bloginantis mitybos kokybę, dar priedo. Paradoksas.

Mano verdiktas: 
dėl šio aiškaus, ir kardinalaus koncepcinio skirtumo nuo likusių žaidėjų Lietuvoje, LIDL sėkmingai įsitvirtins ir plėsis (atidarydama naujas parduotuves, nes jie tiesiog privalo būti "na rajone", šalia klientų, tai jų koncepcijos silpnoji vieta, manau). Jei kainos ir toliau bus motyvuojančios nesirinkti kitų tinklų, tai kituose tinkluose žmonės lankysis kur kas rečiau. Rinka persidalys. Nes... "kam mokėti daugiau?"
Ar aš manau, kad LIDL sukels mega turbo revoliuciją ir iškonkuruos vietinius žaidėjus? Manau, kad logiškiausias taikinys turėtų būti NORFA. Bet MAXIMA, kaip lyderis prisiima iššūkį sau, ir teisingai daro - tokiu būdu jie bando užsitikrinti, kad liks jie ir LIDL, kai karas galų gale pasibaigs. Lyderis gali likti lyderiu, tik, jei prisiima iššūkį iš "newcommer'io". Analogiškoje situacijoje "Čili" - ilgai neprisiėmė iššūkio, kurį metė "Charlie/La Crepe", "CanCan Pizza" ir daugybė kitų. Ir dabar toli gražu jau nėra toks aiškus lyderis. Analogiškoje situacijoje NOKIA suklydo panašiai su "Apple".
Rinka persidalys. Nes... "kam mokėti daugiau?" Bet tik tiek, kiek atsidarys naujų LIDL "na rajone".
Tinklo plėtra LIDL - raktinė pergalės garantija.
Ne veltui MAXIMA iškart paskelbė, kad plėsis labai intensyviai šiemet (net 22 parduotuvės per pusę metų). Tai aiškus bandymas fiziškai blokuoti konkurentą.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą